Sahabat Sejati

Gold Investment as My 1st Step Toward Future


Salam...alhamdulillah..smlm aku telah berniat utk menjdkan satu lg impian aku sebagai realiti...aim aku kini adalah utk mengumpul aset dari usia muda...walaupun sukar..akhirnya aku berjaya even kecil -kecilan..alhamdulillah...mula2 aku pown xpasti sama ada langkah yg aku ambil nie tepat ker tidak....

Tapi bila fikirkan balek...xsalah mencuba dr xtahu langsung...jd smlm merupakan 1st step aku dalam "gold investment" ....org ckp masa itu emas...jd emas itu ape plak..??? emas itu adalah asset yg bernilai la..hihi..saje jer wat suspend...hehe...


Terdapat beberapa kategori emas iaitu barang kemas..dinar emas/syiling emas...dan jongkong emas / gold bar ....emas pulak boley di nilai melalui ketulenan @ purity of gold...mesti korg biasa dgr emas 916 , emas 999..emas 750 n mcm2 lg...22 karat...24 karat...

Kebanyakkan barang kemas & syiling emas menggunakan emas 916 @ 22 karat yg ade mix sikit ngn element2 lain..while gold bar plak 999.9 @ 24 karat....99.9% hampir tulen sepenuhnya..sebab tue gold bar mahal dr brg kemas....


Time aku survey dlu..ramai tnya aku nk bli tok sape..tok mak ker..?? tok awek ke..??hahaha..nape..laki xley ade emas ker..kihkih..laki cuma dilarang memakai emas dalam Islam..tp tidak dilarang untk memilikinya...Thats why aku decide amek gold bar for long term saving.... (^_*) ... sebab harga emas susah jatuh...kalau jatuh..cuma sikit2...yg pasti harga emas setiap tahun akan meningkat around 24% hingga 40%...

Mula2 aku rasa sangsi sebab harga emas tgh naik..time mak aku dlu 1gram just RM 50 but now 1gram hampir RM190 (2011)..just imagine..hehe..hrga emas akan melonjak lg..tp setelah berfikir pnjg...aku decide tok melabur dalam emas... (^_^)... 

Xrugi melabur dlm emas kerana gold bar boley dilebur utk buat brg kemas jgk..selain itu..boley buat mas kahwin @ wang hantaran..sebab shape nya yg cantek...hehe


Semalam aku ade pegang emas (gold bar mcm dalam gbr) yg seberat 100gram...excited giler...haha...berat kowt...padat giler ketumpatan emas tue..price die plak hmpir RM 17K ...tergamam jap..hihi...

impian aku..one day nk der koleksi mcm gbr kt atas....insyaAllah...simpan sikit2 lama2 jd bukit...nie la prinsip yg di ajar dr kecik sampai ke beso..hehe...thats all from me...hope info yg asyraf berikan berguna buat kwn2 kelak yg mana berminat nk mulakan saving...insyaAllah..salam...
Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment

Photobucket