Sahabat Sejati

Ramadhan Ku di Kala Kanak2 Ribena


Salam...alhamdulillah...kita dipanjgkn umur lg utk bersua kembali di ruangan blogger...hr nie dah masok hr ke-6 kita menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan 2011 yg penuh barakah....


bg asyraf 5 hr berpuasa nie byk dugaan yg asyraf tempuh...hr pertama yupss...semua berjalan lancar...2nd day puasa asyraf mula demam selesemaaa....3rd day memg terlantar jer..hr keempat puasa plak convert selesema kpd batuk dan demam selepas selesema dah ok...today..masih ade lg batuk2..but da rasa semakin sehat..alhamdulillah....


Terkenang plak zaman muda2 dlu...bila 1st time blaja puasa...masa tue...aku ingt lg....nk bgun sahur punya la liat...bgun pown melelong ja..kerja nk langgar pintu bilik ja..hehe..yela..kol 5 pg dah bgun...hihi...nk jamah sesuap nasi pown susah time tuee...ngntuk nk tido tue lg penting dr makan time tuee...memg susah bg kanak2 ribena mcm aku nk berpuasa...

tp aku berjya menahan lapar...yupsss..aku berjya..dengan sedikit dorongan mak ayah.. "xpa..Yap posa la..sehari  ** Ringgit Malaysia .....ayah bg nanti k...." hehe...tue la kata2 ayah ngn mak semasa mula2 blaja puasa..semua mak ayah akan buat mcm tue tok bg semangt anak diorg berpuasa kn....bila raya..dpt la habuan...hihi...time budak2..mana nk thu erti sebenar puasa lg....

just korg imagine..punya la dahaga air..tp aku gagah kn diri...setiap hari aku akan mintk mak 1 botol mineral yg besar tue....aku akan isi air paip then simpan dalam peti ais....thu x ape aku buat ngn air tue..??? haha...bila tiba time mandi tgh hari...ngn air dalam peti ais tue la aku mandi...hahaha (^_*) ..just imagine..betapa kuat nya semngt nk puasa time dlu2..sampai mcm tue sekali..hhehe..lepas mandi..perhhhhh....segar gila..sejukkkk jerrr...


Time 1st day puasa time kanak2 dlu...bila petang jer..ayah ajak pergi bazar ramadhan...action jer lebey kata larat...aku pown ikut la berjalan 1 bazar ramadhan tue...mcm2 ada..meleley jer air liur tgk air mcm2 color...hihi... bila dah bli tuee...nk balek la..yela 1st day puasa kn & 1st time tok aku berpuasa seumo idop...bila jalan nk balek tue..tiba2..pandangan aku jd kabur....tiba2 gelap...trus jer aku rebah...selamat ayah aku sempt sambut..kalau x.....memg aku cium tar jalan la...hahahahahahah....


 Yg paling best..of course la time berbuka...bg kanak2 yg bru berpuasa...di layan mcm raja ..haha..kalo air jer..mcm2 jenis air aku dpt..hehe..milo ais..vitagen..air kotak...air soya...xterlepas ..air masak...hikhikhik...bab makanan jgn ckp la..dah bhgi dah section2 siap...time bukak posa sekali..lepas terawih lg sekali...ade agar2 milo...lauk pauk yg cedap2..nyum2...murtabak....n mcm2 lg laa...

Semua tue la memupuk aku jd "asyraf" yg skrg...yupss.!! ..tp xde la duit da mcm kanak2 dlu..tp makanan tetap maintain mcm tue..hehe..org ckp bulan posa kurus..tp aku rasa bulan posa aku ley tembam..hakhak...bila imbas balek time puasa zaman kanak2 dlu..bestt...tersenyum sorg2.... (^_^) ....kita jumpa lg di coretan seterusnya...salam..




Category: 0 comments

0 comments:

Post a Comment

Photobucket